Educatie

Om kinderen onder andere te leren theater te lezen worden vrijwel alle voorstellingen die wij maken voorzien van begeleidend materiaal. Deze educatieve projecten zijn altijd gericht op scholen en hun leerlingen. Elk project wordt op geheel eigen wijze ingevuld, waarbij de voorstelling centraal staat. Aangezien iedere voorstelling anders is, heeft ook het educatieve werk steeds een eigen vorm en karakter. Zo ontwikkelt de educatieve afdeling voorbereidende lessen, zodat onderwijzers samen met de leerlingen met de inhoud van de voorstelling aan de slag kunnen. Bij sommige voorstellingen kunnen scholen een compleet project aangeboden krijgen, bestaande uit voorbereidende lessen en activiteiten na afloop.

Volwassenen kunnen bij vrijwel alles wat zich in het theater voordoet terugvallen op hun eigen ervaring en kennis. Voor kinderen is veel van wat ze meemaken helemaal nieuw. De ervaring heeft ons geleerd dat kinderen voornamelijk zijn gericht op het zien van concrete dingen, maar eenmaal in gesprek kunnen ze ook dieper ingaan op elementen uit de voorstelling. Met onze begeleidende projecten proberen wij kinderen op weg te helpen om hetgeen ze zien enigszins te duiden. Dat maakt hun beleving van de voorstelling intensiever. Daarnaast kunnen verschillende kunstvormen een middel zijn om de juiste ondersteuning te bieden bij de verwerking van een voorstelling. In meerdere projecten hebben wij samengewerkt met beeldend kunstenaars die kinderen begeleiden bij het vastleggen van hun ervaring in beeld en tekst. Bij andere projecten speelden kinderen zelf scènes uit de voorstelling of bogen zij zich over kostuumontwerpen.
Een combinatie van voorbereiding – voorstelling – verwerking, zorgt ervoor dat een theatrale ervaring beklijft. Educatieve projecten zorgen voor een verdieping van een thema zonder belerend te zijn.